Bij ons werken mensen met idealen, goede ideeën, empathie, kennis en kunde. Inwoners en medewerkers voelen zich begrepen, geholpen, betrokken en thuis. We zijn benaderbaar, tonen oprechte belangstelling en luisteren écht. Naar elkaars verhalen, wensen en vragen. We kijken naar het geheel en zoeken naar een passend antwoord. Ook als we daarvoor van de gebaande paden moeten wijken.
Je werkt binnen de afdeling Bedrijfsvoering bij het team Juridische Zaken, Openbare Orde en Veiligheid. Je bent deel van een team dat grote betrokkenheid en loyaliteit heeft naar het werk en elkaar. Wij werken klantgericht, maar houden balans met zakelijkheid, zijn flexibel en samenwerkend. Jouw werkomgeving is bijzonder dynamisch en je moet snel schakelen tussen de verschillende dossiers waarvoor jij verantwoordelijk bent.
Als juridisch adviseur ben je primair verantwoordelijk voor het afhandelen van de handhavingsprocedures op het gebied van onder andere bouwen en wonen, ruimtelijke ordening, APV, bijzondere wetten en openbare orde en veiligheid. Je treedt in dat kader bestuursrechtelijk, strafrechtelijk en in aantal gevallen privaatrechtelijk op en werkt daarbij integraal. Daarnaast vertegenwoordig je de gemeente in bezwaar- en (hogere) beroepszaken.
Werkzaamheden die bij deze functie horen, zijn onder meer:
- Juridische ondersteuning bieden op het gebied van handhaving (vraagbaakfunctie)
- (Bemiddelings)gesprekken voeren met overtreders en handhavingstaken afstemmen met partners als politie, hoogheemraadschap en omgevingsdienst
- Ontwikkelen en onderhouden van juridische handhavingskaders
Vereisten
- Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als handhavingsjurist bij een gemeente
- Een afgeronde opleiding op minimaal WO bachelor niveau op het gebied van Staats- en Bestuursrecht
- Aantoonbare werkervaring met de behandeling van bezwaarschriften binnen een overheidsinstelling